Voorkom een burn-out

Een burn-out is een vaak voorkomend probleem in onze jachtige tijd. Velen wijten een burn-out aan dat jachtige leven. Maar is de verklaring voor een burn-out wel zo simpel? Volstaat het om minder te jagen om een burn-out te voorkomen of te counteren?


Dichte mist over
de tuin, de struiken buigen.
Niets weegt soms zwaar door.

Het is ondertussen een bekend en helaas veel voorkomend fenomeen: eigenlijk heb je in je werk niet echt iets om over te klagen. En toch zie je het plotseling niet meer zitten, voel je je permanent moe, is er geen uitdaging meer, ga je met tegenzin werken, slaap je niet goed meer. Wat scheelt er toch? Al snel denk je ook aan een burn-out. Wat anders zou het kunnen zijn?

Oorzaken

Het is vooral belangrijk om door middel van een goed gesprek met een therapeut eerst en vooral te achterhalen of je wel degelijk met een burn-out kampt of dat er misschien iets anders speelt. Als er iets anders aan de hand lijkt, kan de therapeut je een andere route voorstellen om je probleem aan te pakken. Dat kan een andere methode van therapie zijn of een doorverwijzing naar meer geschikte hulp. Heb je wel degelijk te maken met een burn-out, dan kan er in een eerste fase gezocht worden naar de oorzaken van die burn-out. En wat je er kunt aan doen. Ook daarbij kan de therapeut je de eerste hulp bieden of doorverwijzen naar meer gespecialiseerde hulp.

Evolutie

Via gesprekken met de therapeut kun je ook achterhalen wat je interesses en vaardigheden zijn en of daar misschien een conflict zit met wat je momenteel doet. Via die weg kan gezocht worden naar het juiste werkprofiel en kun je beoordelen of je nog wel op je plaats zit. Het is niet omdat je tien jaar geleden iets heel boeiend vond, dat je dat vandaag nog steeds moet doen. Een mens evolueert, maar ook een job evolueert. Ook hier geldt: tracht via gesprekken inzicht te krijgen in wat je werkelijk dwars zit en wat bijgevolg de oorzaak van je burn-out kan zijn.